Han Verhoog informeerde maandag de pers over de resultaten van het onderzoek naar Sterk Merk Nijkerk met eehann onderdompelweek, waarin meer dan 90 Nijkerkers  geïnterviewd zijn en hoe het Platform de (binnen)stad willen gaan positioneren. Lees hier de samenvatting van de perspresentatie:

De stad Nijkerk heeft bezoekers, inwoners en bedrijven veel te bieden. Maar wat maakt Nijkerk nu echt uniek? De zoektocht naar de unieke eigenschappen van Nijkerk waarmee we Nijkerk op de kaart gaan zetten, een Sterk Merk Nijkerk, begon met de onderdompelweek. In deze week spraken we met meer dan 90 mensen. Van het college van burgemeester en wethouders, winkeliers, scholieren tot aan de weekmarktbezoekers. Samen zijn we op zoek gegaan naar een Sterk Merk Nijkerk dat geloofwaardig, relevant en onderscheidend is.

Opvallende uitspraken tijdens de onderdompelweek

  • “Nijkerkers zijn trots op Nijkerk, maar ze zeggen het niet”
  • “Coava is haast on-Nijkerks maar wel een goede toevoeging”
  • “We zijn onderdeel van Foodvalley, raar dat we daar niks mee doen eigenlijk”
  • “Nijkerk is een echte gezinsstad”
  • “De nieuwe Nijkerkers winkelen in Amersfoort, Veenendaal en Putten”
  • “Als je het keukenkastje open doet dan komt de helft uit Nijkerk.”
  • “Nijkerk heeft voldoende ingrediënten in zich maar het is nog niet een product van, oh dat willen we hebben.”

Overige bevindingen uit de onderdompelweek

  • Het winkelaanbod kent te weinig variatie, is erg doorsnee en is niet voor iedereen relevant
  • Sport en onderwijs zijn een belangrijk sociaal bindmiddel in Nijkerk
  • De hardware van de stad is grotendeels op orde: mooiste toren van Nederland, mooi buitengebied, enthousiasme over pleinen en nieuwe horeca en winkels

Doelgroepen

  1. De getogen Nijkerker: trots op zijn stad, maar draagt dat niet uit. Komt geregeld in de stad of bezoekt een evenement en is sociaal betrokken.
  2. De nieuwe Nijkerker: heeft weinig binding met de stad, komt niet snel in het centrum, is hier om praktische redenen komen wonen. Wordt onvoldoende bereikt, is wel sociaal betrokken via sportclubs of onderwijs.
  3. De toerist: bezoekt Nijkerk voornamelijk vanwege het mooie buitengebied, het historische centrum en de terrassen.
  4. Bezoekers uit buurgemeenten: komen naar Nijkerk vanwege een snelle boodschap.

Tot slot

Het centrum van Nijkerk staat er niet alleen voor. Een bruisend centrum is immers goed voor iedereen! Sportclubs, makelaars, de gemeente, scholen, bedrijven, inwoners, iedereen profiteert van een aantrekkelijk centrum. Daarom wordt het verhaal van een Sterk Merk Nijkerk een verhaal voor heel Nijkerk.  De binnenstad is het podium waarop we dit verhaal gaan vertellen. Het centrum als platform waar iedereen zich kan presenteren. Op deze manier bouwen we gezamenlijk en gemeente breed aan een Sterk Merk Nijkerk.pers

Een Sterk Merk Nijkerk

Uit de gesprekken in de onderdompelweek kwamen vele eigenschappen van Nijkerk naar voren: een historisch centrum, gezellige terrassen, goede bereikbaarheid, recreatiemogelijkheden in het buitengebied, volop water en natuur in de omgeving, de mooiste toren van Nederland en natuurlijk het Stoomgemaal. Veel van deze eigenschappen zijn echter niet uniek of interessant genoeg om een brede doelgroep aan te spreken. Het onderwerp dat als een Rode Draad steeds in de gesprekken terugkwam en volgens ons de meeste potentie heeft om Nijkerk op een geloofwaardige, relevante en onderscheidende manier te positioneren is food. Om bewoners, bezoekers en bedrijven te behouden en aan te trekken vertellen we het verhaal van Nijkerk, de circle of food.

Nijkerk, de circle of food.

Al sinds oudsher is Nijkerk een agrarische gemeente, maar vandaag de dag is Nijkerk één van de gemeenten in Nederland waar het meeste voedsel geproduceerd en gedistribueerd wordt. Grote bedrijven als Bieze, Arla, Struik en Boni zijn hier verantwoordelijk voor. Maar in Nijkerk wordt niet alleen voedsel geproduceerd, verwerkt en gedistribueerd. De Nijkerker zelf is gek op lekker eten en gezelligheid. En dat zien we terug in het historische centrum van Nijkerk waar de horecapleinen met gezellige terrasjes het kloppend hart van de stad vormen. De horeca maakt ook een grote ontwikkeling door en onze supermarkten worden geroemd. De claim van Nijkerk op food is hiermee geloofwaardig.

Het thema food is voor alle gekozen doelgroepen relevant. Of je nu net in Nijkerk bent komen wonen, er je hele leven woont of op bezoek bent, iedereen heeft wel iets met lekker eten of gezellig een drankje doen. Naast het centrum is food ook relevant voor onder andere doelgroepen en partners zoals sportclubs en scholen. Deze twee groepen gaan we actief betrekken bij het uitdragen van het verhaal van Nijkerk. Zij vormen immers een belangrijk sociaal bindmiddel in Nijkerk.

Ook kunnen we ons hiermee op een geloofwaardige manier onderscheiden van concurrerende omliggende steden en dorpen. Er is immers geen andere stad waar zoveel voedsel wordt geproduceerd als in Nijkerk. Ook is er geen stad die food op deze manier claimt. Andere redenen om te kiezen voor het thema food:

  • Ook de non-food detailhandel zal profiteren van de toeloop van mensen naar het centrum
  • Food is goed toepasbaar en te integreren in bestaande concepten en evenementen
  • Het thema is toekomstbestendig
  • We maken onderdeel uit van de regio Foodvalley
  • Het thema voegt iets toe aan het huidige imago van Nijkerk
  • Relevant voor jong en oud, verschillende etniciteiten en (sociale) achtergronden
  • Food is ook interessant voor het aantrekken van nieuwe inwoners en bedrijven